سایه سار زندگی
سایه سار زندگی

سایه سار زندگی

یک پست دوگانه



چند پست قبل ، توی پست قربون صدقه ها ، من نوشته بودم که استاد سخن سعدی و استاد مسلم آواز استاد شجریان هر دو وامدار همند . در بخش نظرات حامد عزیز - وبلاگ از نفس افتاده - فرموده بودند که این استاد شجریان است که وامدار سعدی است و نه بالعکس . دوست عزیزمان با مرام در پاسخ به این سخن ، مطلبی نوشته اند و خواستار این شدند که نظرات شما دوستان عزیز را هم در این مورد بدانند . عین نوشته ایشان را در این جا می آورم و منتظر نظر شما عزیزان می مانم .


بدون هیچ شک و تردیدی در آسمان ادب ایران زمین سعدی دیگری تکرار نخواهد شد . لطافت ، ظرافت و نکته سنجی بی بدیل سخنان سعدی قابل قیاس با هیچ سخنوری در تاریخ ادبیات ما نمی باشد . اما همانگونه که سعدی یگانه سخنور سترگ تاریخ ادبیات ما می باشد ، استاد محمدرضا شجریان به عنوان تنها هنرمند برجسته موسیقی ایران که آوازه این استاد فرزانه نه تنها از مرز   کشور عزیزمان ، از مرز موسیقی فراتر رفته و به عنوان یک صاحب نظر در حوزه ادبیات ، شعر و موسیقی می توان از ایشان نام برد .

از قدیم الایام موسیقی با شعر عجین و همنشین بوده است . دلیل این امر کتابهای متعددی است که در زمینه موسیقی شعر تالیف شده است . موسیقی و شعر لازم و ملزوم یکدیگر می باشند و هیچکدام بدون دیگری معنی و مفهومی نخواهد داشت . بنابراین ، این دو هنر و رشته مکمل یکدیگر محسوب می گردند . صحبت از این نیست که کدام یک زودتر پا به عرصه وجود گذاشته یا چه شاعر و موسیقی دانی زودتر از دیگری در این جهان خاکی می زیسته است . مهم این است کدام یک به نحو شایسته ، دیگری را غنا بخشیده است . این که سعدی در قرن هفتم می زیسته و استاد شجریان در دوره معاصر  مهم نیست . مهم این است که این دو در اعتلاء شعر و موسیقی اهتمام تمام نموده اند و به نحو شایسته حق مطلب را ادا کرده و در ذهن هنردوستان بدون شک دلنشین ترین صدا ، صدای استاد شجریان و در نزد ادب دوستان زیباترین غزل ، غزل سعدی است . یقین دارم چنانچه سعدی امروز در قید حیات بودند و غزل های خود را با صدای استاد شجریان می شنیدند ، این استاد فرزانه را تحسین می کردند .


پی نوشت :

دوست داشتم یکی از شاهکارهای غزل سعدی را با صدای استاد اینجا بگذارم اما متاسفانه امکانش نبود . فعلا یک اثر کوتاه استاد از آلبوم نوا را بشنوید و لذت ببرید !


نظرات 45 + ارسال نظر
پدرخوانده دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:36 ق.ظ

خب حق با حامد آقااست دیگه البته به نظرمن

سمیرا دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:46 ق.ظ http://nahavand.persianblog.ir

درسته که صدای استاد شجریان بی نظیره اما به نظر من اگه اشعار با معنای شیخ اجل نبود آواز استاد شاید اینقدر دلچسب نمی نمود همانطور که اگر مولانا و حافظ و خیام نبودند نیز. پس به نظر من همه خواننده ها از جمله استاد وامدار شعرای بزرگ و ستارگان آسمان ادب ایران هستند که کلماتی نغز را در قالب غزل و قصیده به رشته تحریر درآورده اند و اگر دقت کنید ما قبل از آنکه شیفته طرز آواز خوانی اساتید بزرگ موسیقی شویم به عمق معنای کلماتی که بر زبان خواننده جاری می شود فرو می رویم پس خواننده همیشه وامدار شاعر است

سهبا دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:45 ق.ظ

اینجا من فقط مثل یکی از شماها نظر میدم . شما دو تا عزیز حق دارید اما این رو قبلا هم گفتم الان هم میگم روحی که استاد شجریان با صداش به اشعار شاعران عزیز به طور اعم و سعدی به طور اخص میدن انگار شعر رو زنده میکنه ! واسه من شنیدن بعضی از آثار استاد طوریه که انگار روح این دو یکی شده و الان این شعر رو با صدای سعدی میشنوم به عبارتی کلمات به رقص میان در آواز استاد و حس و حال اون لحظه سعدی رو میشه کاملا درک کرد ! شاید خوندن ساده ما این احساس رو در ما ایجاد نکنه که شنیدنش با این کیفیت1

محسن دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:54 ق.ظ http://mohsenbaratpour.blogfa.com

سلام
بحث کلا خیلی تخصصی است اما من اعتقاد دارم نه سعدی وامدار شجریان هست نه شجریان وامدار سعدی. مگه شجریان فقط از سعدی شعر خونده یا مگه سعدی شعراش رو فقط واسه شجریان گفته. صدای شجریان همونقدر قشنگه که شعر سعدی که مجسمه تناولی و ... .
فعلا.

حامد دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:54 ق.ظ http://breathless.persianblog.ir/

سلام
این حرف درسته که هر دوی اینها باعث اعتلای هنر دیگری شدند. اما من این رو برای این گفتم که من قبل از اینکه شجریان گوش بدم سعدی رو شناختم...کلیاتش رو خونده بودم که تازه شروع کردم به شجریان گوش دادن...واقعیتش اینه که الانم بیشتر سعدی می خونم تا اینکه بخوام شجریان گوش بدم...
اما منم فکر می کنم اگه سعدی زنده بود و اشعار خودش رو می شنید که شجریان با این هنرمندی می خونه قطعن تحسینش می کرد...

ممنون که تشریف اوردین !

میکائیل دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:19 ق.ظ

ممکنه بعضی وقتا این رابطه صدق نکنه
یعنی اینکه این صدای خوش که یه کلام آهنگین و قابل شنیدن میکنه و باعث میشه به دل بشینه
هر آهنگی دو جزء جدایی ناپذیر داره یکی شعر یکی ملوی یا موسیقی ! این دو جزء جداناپذیرند و هر کدوم مکمل یکدیگن و باهم دیگه رنگ و جلا می بخشن
بخاطر همین بعضی کلام و سخنها با آهنگ های بعضی استید ماندگار و شنیدنی میشه

عاطفه دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:32 ق.ظ http://hayatedustan.blogfa.com/

خب چرا دروغ؟! اگه منو نزنید و برچسب بی فرهنگی نزنید باید اعتراف کنم که ... .
خب هنوز که اعتراف نکردم چرا چوب برداشتید؟؟
ولش کن اصلن من منصرف شدم

بزرگ دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:57 ق.ظ

موسیقی چند دسته و دستگاه داره
الان هم برخی آهنگهای مسخره ای میخونن که آدم فقط میبینه اونا دارن میخونن.ولاغیر
در خصوص استاد شجریان و شیخ اجل باید بگم علایق این دو عزیز با وجود چند قرن اختلاف سن مثل همه.
ولی یک نکته قابل توجه هستش، میشود هزار سال دیگه هم از شعرهای سعدی با صدا های مختلف شنید اما 30 سال دیگه نمتوان صدای دیگری مثل شجریان پیدا کرد.

سمیرا دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:58 ق.ظ http://nahavand.persianblog.ir

بدو بیا بنویس بازی آخر سال رو

زری دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:06 ب.ظ

روزت مبارک نرگس جان...

محبوب دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:42 ب.ظ http://mahboob.persianblog.ir

نمی دونم . نمی تونم نظر بدم . آخه من خیلی برام مهم نیست که کی وامدار ِ کیه ؟ یا اگه این نبود ، اون بود ، یا اگه اون بود ، این نبود و از این حرفا . من با این مغز نخودیم فقط اینقدر می فهمم که هم از اشعار سعدی ، استاد مسلم شعر و ادب و هم از نفس ِ استاد مسلم موسیقی لذت می برم و لبریز می شم . با بقیه اش کاری ندارم . نظر هم نمیدم . اصرار نکن آبجی .

حالا یعنی خبرم خواستم نظر ندم ...

میکائیل دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:56 ب.ظ

اقا چی مبارکه
بگید ماهم بدونیم ؟؟؟

عاطفه دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:49 ب.ظ http://hayatedustan.blogfa.com/

۸ مارس روز جهانی زن مبارکه میکائیل خان!!

میکائیل دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:58 ب.ظ

مبارکه مبارکه
گل و گل و شیرینی بیارید
بادا بادا مبارک بادا
۳ بار هورا بکشید
هیپ هیپ هورا

سهبا دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 03:25 ب.ظ

آقای میکائیل :
اینجا داریم یه بحث کاملا تخصصی انجام میدیم !!! جای دست زدن و بشکن زدن نیست که اینجا!!!!

سمیرا دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 03:31 ب.ظ http://nahavand.persianblog.ir

منم اومدم بگم بادا بادا مبارک بادا ایشالا مبارک بادا راستی می بینم که اینجا شده آلبوم عکس خاله ریزه نخودیتون! مبارکه اینقدر هم با میکائیل دعوا نکن گناه داره بچه ذوقش کور میشه...دست بزن عزیزم خوش باش راستی عاطفه جون کی باشن؟

من قربون این خاله ریزه نخودیم برم که حاضرم جونم رو فداش کنم !

سهبا دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 03:41 ب.ظ

سمیراجون یه جای دیگه من رو دعوا کردین که چرا وسط بحث جدی میای حرف میزنی ، خب منم همون حرفو به میکائیل زدم و گرنه که از نظر من همه آزادن هر چی دلشون خواست بگن !!!

عاطفه جون هم یه خانوم گله که دارن با رشته مطالعات زنان به قول خودشون حرص میخورن ! و خیلی هم محبت دارن به این خونه !

میکائیل دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 03:46 ب.ظ

ببخشید کلا ایشون مشکل دارن با اسم های میکائیلو و میکی و این حرفها
تازه گیر دادن به این رفیق ما عزی !!!
ضمنا اگه بحث جدیه ما دیگه وارد نمیشیم
جا رو باز میکنیم واسه بقیه
حرف بقیه بیشتر خریدار داره
مثل اینکه اینجا زیاد مقبولیتی نداریم
عزت زیاد

من کی مشکل داشتم با این اسمها؟ راستی این عزی کیه ؟!!!

ضمنا شما حرف جدیتون رو هم جدی زدین ! باز هم می تونین تشریف بیارین ! خونه خودتونه !

سهبا دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 03:58 ب.ظ

من کماکان منتظرم خود جناب بامرام تشریف بیاورند و جواب دوستان را بدهند . این پست کاملا در اختیار ایشان می باشد !!!

با مرام دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 04:03 ب.ظ

چشم بعداز نظرات عزیزان پاسخ خواهم داد

میکائیل دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 04:09 ب.ظ

خیلی ممنون لطف شما زیاد !
جا برای بقیه دوستان بازه
بیاد نظرات جدی بدن ببینیم چی عاید میشه

یوتاب دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 05:16 ب.ظ http://utab.persianblog.ir

سعدی برای ماندگاری نیازی به استاد شجریان نداشت. همچنین که استاد شجریان هم اگر اشعار سعدی را نمیخواند باز هم به خاطر هنر و صدای ماندگارش همیشه ماندگار میماند اما باز هم وامدار همند. شاید خیلی از اشعار سعدی را استاد شجریان به مردم معرفی کرد. مردمی که زیاد اهل مطالعه نیستند با هنر موسیقی بیشتر با سعدی اشنا شدند و مسلما استاد شجریان هم از هنر بی مثال سعدی خیلی استفاده کردند
شعر ناب سعدی و صدای زیبای شجریان در خور همند.

مرسی یوتاب عزیز که اینقدر قشنگ حرف من رو زدی !

کیامهر دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 06:33 ب.ظ http://javgiriat.persianblog.ir/

این دو عزیز آنقدر بزرگند و در درجاتی از کمال که نمیشه گفت کدوم وامدار اون یکیه
همونقدر که شجریان خودش رو مدیون و وامدار به بزگی مثل سعدی میدونه
اگر سعدی هم زنده بود غمی به دلش نمیومد از شنیدن این حرف

علی مساوات دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:43 ب.ظ http://www.sabzandishi.blogfa.com

به نظر من وامدار اصلا کلمه ی درستی نیست
ببین اگر استاد شجریان هم نبود سعدی همیشه بوده و هست و خواهد بود و اگر سعدی هم نبود استاد ، استاد بوده و هست و خواهد بود ولی این رو هم نمی شه نادیده گرفت که خیلی ها نه اسم سعدی رو بلکه سعدی خواندن رو به خاطر صدای ملکوتی استاد شجریان شروع کردن و همین طور بالعکس ، چه کسی زیباتر از استاد شجریان می تواند کلام عارفانه و عاشقانه ی سعدی رو توی دلها بنشونه خداییش هیچ کس
شجریان ، کلام سحرانگیز سعدی رو عضوی همیشگی از خانه ی دلهای ما کرد
این وامدار بودن نیست این درکه زیباییه عشقه

علی مساوات دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:47 ب.ظ http://sabzandishi.blogfa.com

کجا همی رود این شاهد شکر گفتار
چرا همی نکند بر دو چشم من رفتار
به آفتاب نماند مگر بیک معنی
که در تامل او خیره می شود ابصار

بزرگ سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:19 ق.ظ

سهبا جون به بچه ها(سمیرا)بگو اینجا رو با یاهو مسنجر اشتباه گرفته بگو در مورد بحث ارائه شده فقط بنویسه

بزرگ سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:20 ق.ظ

استاد با موضع گیریشون خودشون رو جاودانه کردند

سیروس سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:33 ق.ظ http://www.fromdeepdown.bloghaa.com

فکر کنم این که کی به کی وامداره مهم نیست
در واقع مکمل همن،شاید اگر بار معنایی والای اشعار سعدی نبود ما این لذت رو از خواندن استاد شجریان نمی بردیم
با خودتون استاد رو در نظر بگیرین در حال خوندن یکی از اشعار ایرج میرزا!
با پاراگراف اول این عزیز هم مخالفم
سعدی بسیار شخصیت بزرگیست و در درخشان ادب پارسی هست اما بعد از اون هم افراد کوچکی پا با این عرصه نذاشتن،فروغی بسطامی و ابم یمین و وحشی .....تا مثلا مهدی سهیلی در همین اواخر

احسان جوانمرد سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 04:12 ق.ظ http://www.1379.blogsky.com

همه ی نظرات رو خوندم...
راستش من اختلافی ندیدم!
!
نزنید دارم می رم.
به شما که عرض کنم (هر چه نباشد ما هم استانی کروبی هستیم)‌ :
وامدار برای بیان منظور شما کلمه ی کاملا مناسبیه ... این از شما.
سعدی هم شاعر بزرگیه... اینم از حامد و طرفداراش.
شجریان هم تکرار نشدنیه... اینم از بزرگ خان و بقیه طرفدارای استاد.
حالا دعوا سر چیه من نمی دونم. خوبه دیگه ! شعر سعدی رو با صدای شجریان گوش دادن خیلی حال می ده برای کسانی که هم سعدی رو دوس دارن هم صدای شجریانو ... یا لااقل یکیشونو دوس دارن...
والله خود سعدی هم اگه زنده بود راضی به این دعوا نبود. شجریانم زنده ست می تونین از خودش بژرسین.
احتمالا اگه سعدیو احضار روح کنیم می گه: خواهش می کنم. شجریان سرور ماست.
شجریانم اگه مصاحبه کنه می گه: من خاک پای سعدیم.
خب...
همه از هم راضین. شمام رضایت بدین به هم ...خیرشو ببینین.
مجازن هم یه دیده بوسی با هم بکنین خلاااااااااااص. منتظر پست بعدی شما و حامد هستم.

سهبا سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 07:29 ق.ظ

آقای جوانمرد عزیز :
اینجا کسی با کسی دعوا نداره که ! یه تبادل نظره بین دو گروه که یه سریا حرف من رو تایید می کنند یه سری میگن سعدی بزرگتر از اینه که خوندن و نخوندن اشعارش توسط استاد شجریان تاثیری بر اون داشته باشه !
حالا منم دلم خواست نظر شما صاحبان نظر رو بدونم . واقعا از اومدنتون خوشحال شدم . ممنون.

پدرخوانده سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 07:56 ق.ظ

حرف ۀخزو می خوام من بزنم واونم اینه که حالا چه اهمیتی داره که کی وامدار کیه بیاییم از هردو لونا هم لذت ببریم هم درس بگیریم قسمت اولش مال شجریان وقسمت دومش مال شیخ بزرگ

بزرگ سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:03 ق.ظ

جناب جوانمرد عزیز
مطالب من در مورد سمیرا هیچ گونه کدورتی بین ما ایجاد نکرده . بلکه اینجا دوست داریم گاهی سر به سر هم بزاریم .همین

شقایق سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:06 ق.ظ

سلام سهبای عزیزم و صبحت به خیر و شادی
من فقط اینو می گم که شجریان رو به خاطر اشعار عرفانی که می خونه خیلی دوست دارم ... صدای روح بخشی داره و وقتی شعرهایی از انسان بزرگی چون سعدی رو بخونه اونموقع است که یه اثر فوق العاده خلق می شه
همیشه همین طوره یه شعر خوب یه خواننده خوب رو هم می طلبه.
راستی منم مناسبت دیروز رو با تاخیر تبریک می گم همیشه سربلند و شاد باشی

[ بدون نام ] سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:28 ق.ظ

ببخشید مگه اینجا جای سر به سر گذاشتنه ؟
قرار نشد دیگه حرف و بحثی از کل کل این حرفها نباشه ؟

عاطفه سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:30 ق.ظ http://hayatedustan.blogfa.com/

چه خبره اینجا سهبا بانو؟؟وای که این جوجه ات منو کشته(بوس)
مرسی که به فکر و یادمی(بازم بوس و قلب)

آستیاژ سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:32 ق.ظ

پدرم خیلی سعدی رو دوست داره.
سهبا جون لینک منو به لینک دوستات اضافه بکن تا منم اینکار رو بکنم

آستیاژ سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 11:32 ق.ظ http://http://astiage.persianblog.ir/

ممنون

عاطفه سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:26 ب.ظ http://hayatedustan.blogfa.com/

من لینکت کردم که دیگه حسابی با هم دوست بشیم.. البته بی اجزاه این کار رو کردم..
در ضمن فک نکنی تقلید مقلید چیزی در کار بود
فقط امروز دارم به وبلاگم سر و سامون میدم..همین

صاحب اجازه ای گلم . منم همینطور .

محبوب سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:53 ب.ظ http://mahboob.persianblog.ir

قربونت برم عزیزم . تو چرا نمی نویسی مهربون ؟
چشم می نویسم . سرم یکم شلوغ بوده باور کن .

سهبا سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:58 ب.ظ

خانوم گلم . می نویسم فردا . این دو روزه این وبلاگ در اختیار یه دوست عزیز بوده !

هیوا سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:04 ب.ظ http://forlasttime.persianblog.ir

سلام به همگی...
اول از آشنایی با بلاگت خوشحالم. دوم هم این که مسئله همینه که اگه سعدی یا استاد هر کدوم نبودند هم باز اون یکی جایگاه خودش رو داشت و در حد خودش ماندگار می شد اما خب من هم موافقم که هر دو به نوعی وامدار یکدیگر هستند. درسته که خیلی از ما ها خیلی از شعرهای سعدی بزرگ رو قبل از اینکه استاد بخونه و بشنویم می شناختیم و دوست داشتیم ولی این دلیل نمی شه که استاد نقشی نداشته باشه...به اعتقاد من مسلما صدای گرم شجریان زیبایی و عظمت شعرهای ناب سعدی رو دو چندان کرده و همین طور هم بر عکس و همین برای وامداریه هر دو کافیه!

احسنت ! حمایتت میکنم !

پیام سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:10 ب.ظ http://jylann.persianblog.ir/

گفتن حقیقت مهم است؛ این مهم نیست که ما راست می‏گوییم و دیگران اشتباه می‏کنند.

حق با شماست !

با مرام سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:03 ب.ظ

ضمن تشکر از سهبای عزیز و سپاسگزاری از همه شما بزرگواران که با نظرات ارزشمندتان حقیر را راهنمایی فر مودید موارد ذیل را به استحضار می رسانم
اینجانب پس از گذشت ۳۰ سال و اندی مطالعه آثار سعدی و همچنین گوش سپردن به صدای استاد شجریان باید اعتراف کنم سعدی را به واسطه صدای ملکوتی استاد بیشتر شناختم سالهاغزلیات سعدی را می خواندم اما وقتی همین غزلیات را با صدای استاد می شنیدم بی اختیار گریه میکردم هم اکنون هم طاقت شنیدن صدای استاد را وقتی غزلیات سعدی را می خواند ندارم
تقریبا درصد قابل توجهی از مردم کشورمان با ادبیات غنی سرزمینمان و مخصوصا شعر آشنایی دارند و صنایع ظرایف و لطایف بکار رفته در ابیات بزرگان شعر را بخوبی درک می کنند به همین خاطر است که شعرا در بین مردم از احترام و قداست خاصی برخوردارند اما متاسفانه آواز در کشور ما مهجور مانده است و درصد اندکی از مردم با ظرایف و ریزه کاریهای بکار رفته در ردیف ها و گوشه های آوازی آشنایی دارنددقیقا همان ظرایف و صنایعی که در شعر بکار می رود در آواز هم از سوی خواننده می بایست اعمال گردد به همین دلیل است که همین غزلیات را وقتی استاد می خوانند بی اختیار مردم گریه می کنند
استاد گاهی اوقات شاه بیت غزل را چندین بار تکرار می کنند و گوشه های خاصی را برای قرائت آن بیت بر می گزینند یا گاهی اوقات ابیات را جابجا کرده و با توجه به معنی و مفهوم بیت مناسب خوانی می کنند که کاملا بحث تخصصی است و از بیان موارد جزئی صرفنظر می کنم
و اما در پایان
یقین دارم برای آیندگان شجریان همان قداست و احترام را دارند که امروز سعدی برای ما و زوایای پنهان تسلط و مهارت خیره کننده ایشان سالهای بعد بیشتر مشخص خواهد شد مطلب فوق فقط نظر شخصی اینجانب می باشد و ممکن است درست نباشد از همه سروران پوزش می طلبم

خاله ریزه چهارشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:20 ق.ظ

سلام سهبا جون
اومدم بگم آپیدم فرصت کردی بیا ببین....
قربونت بای بای

به روی چشم !

سهبا چهارشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:13 ق.ظ

ممنون از همه دوستانی که در این نظرسنجی شرکت کردند و ممنون از بامرام عزیز !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد